Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός
Η ησυχία, επειδή είναι αρχή καθάρσεως
της ψυχής, πραγματοποιεί χωρίς κόπο όλες τις εντολές για εκείνον που έχει αγαθή
προαίρεση. Όπως
λένε: «Φεύγε από τον κόσμο, σώπαινε, ησύχαζε, γιατί
αυτές είναι οι ρίζες της αναμαρτησίας». Και πάλι λένε: «Απόφευγε τους
ανθρώπους, και σώζεσαι». Γιατί οι
συναντήσεις κι οι συνομιλίες δεν αφήνουν το νου να δει ούτε τα αμαρτήματά του,
ούτε τις πανουργίες των δαιμόνων, για να φυλάει τον εαυτό του ο άνθρωπος, αλλά
ούτε και τις ευεργεσίες και τις πρόνοιες του Θεού, για να αποκτήσει από αυτά τη
γνώση του Θεού και τη ταπείνωση. Και γι’ αυτό οφείλει εκείνος που θέλει να
βαδίζει σύντομο δρόμο προς το Χριστό, δηλαδή την απάθεια και τη γνώση, και να
φτάσει με χαρά στην τελειότητα, να μη βαδίζει αλλού κι αλλού, δηλαδή δεξιά ή
αριστερά, αλλά σ’ όλη του τη ζωή ν’ ακολουθεί με προθυμία τη βασιλική οδό. Και
να αποφεύγει με σταθερότητα και τις υπερβολές και τις ελλείψεις, γιατί και οι δύο
προκαλούν ηδονή. Ούτε δηλαδή με το πλήθος των φαγητών και των συνομιλιών να
σκοτίζει το νου, και από τους περισπασμούς σε διάφορα πράγματα να τον κάνει
τυφλό. Ούτε πάλι με τη μακρά νηστεία και αγρυπνία να θολώνει τη διάνοια. Αλλά
να εργάζεται ορθά και με υπομονή τους επτάτρόπους, δηλαδή τις σωματικές
πράξεις, και να ανεβαίνει όπως σε σκάλα, κατέχοντας όλες μαζί τις επτά και
βαδίζοντας προς την ηθική πράξη, με την οποία δίνονται από τη χάρη του Θεού οι πνευματικές
θεωρίες σ’ εκείνον που πιστεύει, όπως λέει ο Κύριος(Ματθ. 13,11-12).
Φιλοκαλία Τόμος Γ΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου