Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

Τά μυστήρια τῆς φύσεως κατανοεί μόνο ο φωτισμένος νους

Βλέπομε ὅτι, παρά τήν ὅποια μέχρι τώρα πρόοδο τῆς Ἐπιστήμης, ὁ σημερινός, ὑποτίθεται μορφωμένος καί προοδευμένος ἄνθρωπος, βρίσκεταιστήν οὐσία σέ μιά βαθειά ἀγνωσία, γιατίπεριτριγυρίζεται ἀπό πολλά μυστήρια, τά ὁποῖα οὔτε ἀντιλαμβάνεται, οὔτε κατανοεῖ. Μπορεῖ δηλαδή ἕνας ἄνθρωπος νά βρίσκεται μέσα στήν φύση, π.χ. μέσα στόβάθος τῆς θάλασσας, ἤ μέσα σέ ἕνα λειβάδι, ἤ μέσα σε ἕνα δάσος, ἤ μέσα σέ μία ζούγκλα, ἡ ὁποία ἔχει μυριάδες μυστήρια κρυμμένα μέσα της, καί οὔτε νά τάἀντιλαμβάνεται, οὔτε νά τά κατανοῆ, ἄν ὑποθέσωμε ὅτι κάποια ἀπό αὐτά τά ἀντιλαμβάνεται.

Αὐτά τά μυστήρια τῆς φύσεως, τά κατανοεῖ μόνο ἐκεῖνος πού ἔχει ἀγγελική ψυχή καί ἀγγελικό και φωτισμένο νοῦ, πού τοῦ ἔχει δηλαδή ἀποκαλύψει ὁ Θεός τά κρυμμένα Του μυστήρια μέσα στήν φύση. Καί ποιος εἶναι αὐτός; Ἐκεῖνος πού ἔχει καθαρή ψυχή και φωτισμένο νοῦ, δηλαδή ὁ Ἅγιος (βλέπε Ἅγιος Πορφύριος) καί ὁ Θεός τοῦ ἔχει χαρίσει σοφία. Στήν Παλαιά Διαθήκη, τέτοιος ἦταν ὁ σοφός Σολομών.

Ὅλοι ἐμεῖς οἱ ἄλλοι, βρισκόμαστε σέ ἕνα πέλαγος σκότους καί ἀγνωσίας, καί νομίζομε ὅτι ξέρομε κάτι, ἐνῶ δέν ξέρωμε σχεδόν τίποτε. Καί ἄν δέν προχωρήσωμε, διά τῆς μετανοίας καί τοῦ θείου φωτισμοῦ τόσο, ὥστε νά μᾶς ἀποκαλύπτωνται τά μυστήρια τῆς φύσεως, δέν θα ἀξιωθοῦμε νά καταλάβωμε σχεδόν τίποτε ἀπό ὅσα ὁ Θεός μᾶς ἔχει χαρίσει καί περιβάλλει, καί θάπαραμένωμε μέσα σέ ἕνα πέλαγος ἀγνωσίας και ἀγνοίας.

Αὐτό θά τό καταλάβωμε καλύτερα, ἄν θυμηθοῦμε τι ἔκανε ὁ Χριστός στούς Μαθητές Του ἀμέσως μετά την Ἀνάστασή Του, πού, ὅταν ξαφνικά ἦλθε καί στάθηκε ἀνάμεσά τους, τούς φύσησε σταυροειδῶς στά πρόσωπα, καί ἄρχισε σταδιακά νά τούς ἀνοίγη τόν νοῦ γιά να κατανοῦν καί νά καταλαβαίνουν, νά ἀντιλαμβάνωνται, τί ἐννοῦσαν οἱ Προφῆτες μέ ὅσα εἶπαν γιά τόν Χριστό στήν Παλαιά Διαθήκη, καί τί ἐννοοῦσαν γενικά οἱ ἅγιες Γραφές μέ ὅσα ἔγραφαν οἱ Προφῆτες. Καί αὐτό τό ἔκανε πολλές φορές ὁ Χριστός μέχρι νά ἀναληφθῆ.

 

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

 

Επιμέλεια: Δαμασκηνός Αγιορείτης Μοναχός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου